نوشته ی : ع . ق . منصور « فروید »، وجه تمایزافعال روانی ناخودآگاه وخودآگاه، و« انرژی روانی » (2)« فروید » بدرستی معتقد بود که خودآگاهی « بسان مرد سواری است که عنان اسبی نیرومند را درکنترل داشته با شد » . واین به آن معنا نیزهست که این اسب نیرومند نماینده ی همان چیزی است که آنرا بعنوان « انرژی روانی، یا عامل پویا » نیزمی شناسد..« فروید »امّا از کدام « خودآگاه » وکدام « سوارکار » سخن می گوید؟..« سوارکاری » که هم خودش وهم « اسب نیرومند ش » را بدرستی نمی شناسد؟..« خودآگاهی » که بدون توجّه به چگونگی شناخت شناسی خویش ( شناخت شیوه های شناختن وچگونگی اندیشیدن خود ودیگران دراین باره ) مُطلقا"وتنها وتنها به « سوارکاری » خویش می اندیشد؟..« سوارکاری » که همواره با همه ی خودمرکزبینی ها وبه خود قیاس کردنهای سایرپدیده های زندگی حاضرنیست اندکی هم « پیاده » شده تا ضمن همگام شدن با همین « اسب نیرومند » خود، تعاملی سازنده باوی نیزداشته باشد؟..« سوارکاری » که با ذهنیتهای مریض خود، تمامی ترفندها ونیرنگهای ساخته و پرداخته شده بوسیله ی خویش را با « زرنگی » بحساب همین « اسب نیرومند » زندگی می گذارد وآنگاه با نگاه امروز ...
ما را در سایت نگاه امروز دنبال می کنید
برچسب : نویسنده : mebrahimmehdizadeha بازدید : 168 تاريخ : جمعه 21 آبان 1395 ساعت: 8:54